En lista...

Vilken vecka är du i nu? Vecka 23 (22+4)
 
När fick du reda på att du var gravid? En lördag
 
Vilken vecka var du i då? Jag måste ha varit i vecka fem (fast fostret var väl bara tre veckor).
 
Hur tog du det? Ungefär såhär!
 
Hur berättade ni för andra om nyheten? Såhär!
 
Hur mådde du i början av graviditeten? Först mådde jag nog bra. Ganska omedelbart efter att man fått positivt besked så blev man ju supergravid. Jag mådde illa på morgonen, tyckte det var jobbigt att veta om jag skulle kunna åka buss hela vägen till jobbet men det värsta la sig alltid efter frukost. Kräktes aldrig tack och lov! Tröttheten lamslog mig någonstans där också. Sov alltid på dagen, somnade till filmerna på kvällen och var allmänt tråkig. Kändes som att jag aldig skulle bli pigg igen. Det försvann dock efter några veckor och nu är jag lika trött som alla andra såhär i höstrusket. En del humörssvängningar, lite bitchigare. Men jag tror det är för att lejonmamman i mig har väckts. Jag vill förbereda världen på att bli en bättre plats om min dotter ska växa upp här. Man tar alla fighter man kan helt plötsligt.
 
Har du halsbränna? Jag hade det några gånger, men käkar saltsyratabletter och det har hjälpt enormt. Känner ingenting så länge jag äter dom. 
 
Är du känslig? Ja, både och. När det kommer till filmer jag normalt sett gråter till så är det snustorrt. Men är jag hungrig och trött så är det alltid nära till gråten. Men är väldigt känslig för fel reaktioner. Som när han kände första sparken. Då blev jag oerhört ledsen för att han inte reagerade som jag tänkt mig. 
 
När kände du rörelser från bebisen första gången? Minns inte alls vilken vecka det var, men minns att det var tidigt jämfört med var andra sagt. Dagen efter RUL kände jag ju regelrätt spark. Har moderkakan fram så det borde dröja. Nu känns det ju både på utsidan och tydligt på insidan, vilket också är tidigt om jag förstått rätt. 
 
Har du varit mycket orolig? Nja. Känner mig ganska lugn överlag. Man funderar ju på om jag äter ditten och datten vad händer. Försöker inte googla för mycket. Men jag brukar höra mig för om riskerna och sen får man helt enkelt gå på magkänsla, vad är rimligt och väga för/nackdelar. Jag tror stress är det viktigaste att undvika.
 
Sparkar bebisen mycket? Varje kväll är det kalas och oftast en eller två buffar på morgonen. Under dagen tror jag säkert att det händer något men då rör jag mig för mycket för att lägga märke till det. 
 
Har du fått bristningar? Nix, inte än. Smörjer med kokosolja varje dag. 
 
Hur mycket har du gått upp i vikt hittills? 4 kilo kanske. Försöker hålla siffran nere. 
 
Har du några cravings? Nja! Inte direkt. Men det var en period där jag valde banansmak på allt. Helst kombination banan-choklad. 
 
Vilka krämpor har varit värst? Har problem med fötterna. Dom gör grymt ont efter en lång dag. I samband med det blir också höfterna extremt stela och jag kan inte röra mig så snabbt framåt. Men utöver det, inget!
 
Hur vill du att din förlossning ska se ut? Jag vill att den ska gå smärtfritt och gärna runt 5-6 timmar. Men jag förstår att det kommer göra ont och att det kommer ta betydigt längre tid. Jag vill gärna föda i vatten men då det inte finns här i Göteborg så tror jag i alla fall att stå på knä kan vara en bra ide. Ingen epidural men lustgas absolut.  Ska forska mer om smärtstillande senare. 
 
Hur många ultraljud har du gjort? Två stycken. 
 
Vet ni vad det blir för kön? Ja, en tjej!
 
Vad ska bebisen heta om det blir en pojke respektive flicka? Det får bli hemligt.
 
Vilka mellannamn ska hen ha? ...
 
När är bebisen beräknad att komma? 3 Maj.
 
Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer? 27 och min sambo kommer fylla 29 två månader efter BF
 
Känner du dig redo att bli förälder? Både och. Det hela känns overkligt och man fattar inte hur någon låter oss bli ansvarig på detta viset. Men samtidigt så antar jag utmaningen och ser fram emot den. Jag har världens bästa sambo som är ordentlig och en bra krishanterare ifall jag misslyckas. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

attminnastiden.blogg.se

om tiden med magen

RSS 2.0